tisdag 9 augusti 2016

Björkimitation som förr i tiden,,

Lekstugans dörr var björkimitationsmålad en gång i tiden. Nu slipas allt det ner och blir omgjort.
Lilla väggskåpet målade jag inne i köket.
Specialpenslarna är en vågig bred och platt och en med långa tunna grävlingshår- en fördrivare.
Pigmentet blandar jag med öl till lagom styrka. Här har jag inga mått utan går på känsla. När jag provar med  penseln på ett ark vitt papper ser jag om det är lagom med färg för min smak.



Färgen penslas ut på en sida/del av yta som gör det lätt att hinna med innan färgen torkat för mycket.
På väggskåpet blev varje sida av skåpet lagom att bryta vid. När ytan slutar se vattnig ut, tar jag den vågiga penseln och vickar och drar för att få mönster.
När en är nöjd med resultatet tar en fördrivaren och låter den swischa fram och tillbaka över ytan som nästan är torr nu. Då mjuknar intrycket av linjer.

Då hela skåpet torkat syns den bara matt och trist, men sen lyfter lacken/ oljan fram färgen igen. Jag väljer halvmatt lack för jag tror den tål mer lek.
Så här blev resultatet-
Nu



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar