söndag 26 juni 2016

Var på tomten passar lekstugan?


Huset jag själv bor i heter Lilla Rävnäs och det ligger i utkanten av byn Gammelbo, på en kulle vid sjön Norrmogen. Tomten är på en hektar så jag kan verkligen leta upp en lämplig plats.
Redan från början ville jag se möjligheterna till "lekmiljö" runt stugan. Inte bara ett hus rätt upp och ned med innelek. Jag gillar koloniträdgårdar och jag älskar själv gångar av olika slag. Blommor odlar jag gärna och då kan allt runt lekstugan få liv av mindre blomsterarrangemang, små miniatyrodlingsplatser. Ett cafe, med glass och kaffe måste vi ordna så att vuxna kan delta i leken och köpa saker av barnen. Vi får fixa ett kioskfönster! Stugan bör ligga inom synhåll från de vuxnas hus men ändå ha en egen oas. Det bör vara både sol och skugga under dagen på platsen och de ska ha fin utsikt när de sätter sig på verandan. Till slut fann vi läget, en liten bit högre upp på tomten med utsikt mot de vuxnas trädgårdsmöbel och sjön längre bort. Här gick vi loss med grästrimmer, spett och nedklippning av onödiga taggiga buskar. Fyra pinnar i backen markerar var huset ska stå.
Men hur gör man egentligen en husgrund? Varken jag eller min man Hasse vet sånt, så det blev till att googla.
Marken är sluttande och nedklippt med hjälp av en "svirr" där är färgen lite brunaktig men runtomkring är det  grönt gräs. Fem björkar syns bakom lekstugegrunden och vid den vänstra sidan några andra lövträd samt en gran. En spade står i backen och fyra hörnpinnar av trä markerar stugans plats.

Så här kommer man att se när man sitter på verandan. Klarbärsträd på vänstersida. En liten skuggmorell och stor syrenhäck till höger. Mellan dessa träd anas en örtagård med rabarber,  mynta och körvel samt björnbärshäcken. I mitten syns stora trädgårdens två äppelträd samt vit trädgårdsmöbel bortom dessa. Ännu längre bort syns sjön Norrmogen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar