torsdag 30 juni 2016

Vaggan

Av min syster Mia fick jag både barnstol och en gammal vagga till Lekstugan. Vaggan byggd av gamla sockerlådor hade en gång haft färg, lätt rosa, men bokstäverna syntes vackert igenom, där stod det "svenska sockerfabr". Den vaggan stod på vinden till Folkes gamla bilverkstad, i Gammelbo. Min systers barn verkar inte ha lekt med den. Syster min bor numera i det hus som var Folke och Margits i Gammelbo. Det var de som hade bensinmack, bilverkstad och verandakiosk i byn då vi var barn. Läs mer på hennes hemsida om bygden. www.gammelbo.se

Jag tog hem vaggan och bäddade åt Sigrid i den. Sigrid har min kusin Annika gjort.  En docka med sovande ögon och nattmössa, samt nattlinne.
Ett gammalt tyg från min brorsdotter Matildas klänning som jag älskar och redan gjort  en lampskärm av, lade jag dit lite löst som täcke. (Den som spar den har, för klänningen hade hon som femtonåring, idag är hon trebarnsmamma) Några månader senare vadderade jag täcket och virkade en liten mormorsfilt av entrådigt ullgarn. Nu kunde Sigrid verkligen njutsova!

Ullgarnet finns att köpa på Sätergläntans webshop, det är ett garn jag brukar brodera med annars.
http://www.saterglantan.com/butik/
Eftersom jag aldrig virkat mormorsrutor tidigare, fick jag googla och hittade förslag på hur man spänner upp dem efter en lätt vatten-dusch med små nålar på en skumskiva. Då gick det att se hur filten växte fram. Färgvalet vitt, ljusrosa, ljusgrönt och mörkgrönt valde jag för det ser lite gammalt ut och påminner om alla mina rosenbuskar på tomten. Jag virkade ihop filten med svart ulltråd och svartkantade den. Två små kuddar fick det bli också.

Vaggan på golvet vid vedspisen är cirka 40 cm lång och 20 cm bred. Man anar texten "svenska sockerfab" på en av brädorna

Täcket är ljust gult med små miniblommor och blad i buketter ganska tätt. Täcket ser bulligt ut eftersom det vadderats och fått matelassering - sydda rombrutor.

På en svart skumskiva ligger 7x5 rader med färdigvirkade rutor. Varje ruta är 2 cm. Färgerna vitt, ljusrosa, ljusgrönt och mörkgrönt varierar. Vid sidan om ligger två förberedda minikuddar med mindre rutor - 1 cm breda. Varje kudde har fyra rutor och en helt ljusgrön baksida.

Här ligger nu dockan med vit nattmössa och nattlinnei sin vagga med täcke, spetskudde och mormorsfilten färdigvirkad med svarta kanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar