söndag 26 juni 2016

Före flytten!

Det finns anledningar till att man vill ta hand om en nedgången gammal lekstuga. Jag var VÄLDIGT förtjust i den som barn, jag avundades Louise som hade en sådan fin egen lekstuga. Minnen av då vi satt på den lilla förstukvisten på små britsar lagom för ett barn, var supersommarnostalgi! Då jag facebookade om äventyret att flytta lekstugan så påmindes jag om de övernattningar vi gjorde på golvet i stugan - av Louise själv. Hur vi gick till byns enda kiosk med godisförsäljning från verandan hos Margit och Folke (min systers nuvarande hus) och provianterade lite "nattamat" innan det spännande nattäventyret började. Det hade jag nästan glömt.
Så anledningarna är flera - ljuva barndomsminnen, lusten att ta hand om och återställa, min förtjusning av att skapa små kopior av stora saker, och inte minst längtan att ge mina barnbarn ett lekstugeäventyr.
Dessa bilder visar hur nedgången lekstugan var innan den flyttades. 
Vi började med att montera ned tegelpannor och fönster.
Man ser stugan omgiven av tjockt med växter. Tegelpannorna ser fina men tunga ut. Det är 11 stycken per rad och tre på höjden.

Verandans brits är av tre smala brädor- ingen färg kvar men man anar att den varit vit, eftersom insidan av verandan är vit.

Jag tar ett fotsteg upp på verandans golv. Brädorna ligger löst-är gråsmutsiga och ojämna. En tung cementplatta ligger för dörren och en plåtskiva står bredvid.

Solen lyser in i stugan och det ser charmigt men slitet ut. Väggfast köksbänk i turkos färg med trasiga lådor. Öppna skåpshyllor under med rester av tratt (från den forna bensinstationen) och kakform samt en hel del skräp på golvet

Stugan har två fönster. Ett långsmalt med två rutor på ena långsidan och ett bakre fönster med två lufter och fyra rutor. På golvet ligger det blomkrukor välta och jord samt plastleksaker.

Taket inne i stugan är torrt- det ser ganska bra ut faktiskt. Man ser takstolar som är ok men innertaket är helt borta. Här inne får man böja sig om man är 170 cm och det finns innertak!

En stege står lutad mot hustaket. Tegelpannorna nedplockade och fönstren urplockade.

Det är som om stugan gått till frisören. Alla tegelpannorna nedplockade och lutar mot huskanten på marken.

Här står en gammal tavelram, som förut haft vykort och glas men nu sitter där bara enstaka kort. På köksbänken ligger en stekpanna. Väggarna solkiga och nedrivna tapetrester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar