fredag 2 september 2016

Masonit på golvet och mosaik på väggen

En sen kväll jobbade jag och sonen med lekstugan. Golvet, hade jag äntligen hittat ett bra val. Inte plast- det är kallt och onaturligt för barfota barn! Linoleum får det bli, dessutom är det miljöbra val. Men under linoleummattan behövdes masonitskiva som underlag. Rikligt med spik i skivan skulle det vara. Jag köpte 3,5 mm 0,17 dyckert på Biltema! Fy så svårt att veta vad för spik som passar! De var alldeles för långa sa snickarn, men nu var det ju dem jag hade köpt! "Björnungen" och jag turades om att spika med 10-15 cm mellanrum. Många spikar blev det.
Masoniten lades med den råa sidan upp så att mattan fastnar bättre. Vi hann inte limma mattan, men lade den på plats, efter en hel del bök. Visste inte att linoleum hanteras varsamt annars blir det sprickor/ bristningar i den. Rulla, rulla!

Kakel på väggen, fusk-kakel. Ni vet, de där glasunderläggen jag köpte i Amsterdam. Nu skulle de upp, mellan bröstpanelen. Lite nervöst var det. Ritade upp med blyerts rätt på tapeten o väggen där de skulle klistras. Hade en limpistol och fick fast dem bra med den. Sen blandade jag kakelfogmassa och fogade med hjälp av en slickepott. Det såg illa ut! Vatten ur fogmassan trängde in under bilderna och skapade fukt flera cm in under plastfilmen. Kvällsmörkret sa åt oss att sluta, så det var bara att åka hem och hoppas på torkväder!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar